søndag 15. august 2010

Fjellturen

Da er fjellturen for denne gang vel overstått, men gleder meg allerede til neste tur med denne gjengen:)

Vi kjørte fra Moss rundt 12 tirs 10.08.
Vi skulle da kjøre til
http://www.turistforeningen.no/sotaseter/ i Breheimen nasjonalpark.
Brukte hele dagen... Hadde noen stopp da; spising, polet (ikke meg...) også en "villmarksbutikk".... Og akkurat i DEN butikken kommer noen på at vi MANGLER ett par fjellstøvler. Noe ekspeditrisen var veldig fornøyd med. Så da ble det jammen litt shopping også (faktisk ikke meg denne gangen)
Vi var framme på Sota Sæter rundt 20.30 og fikk tildelt hytta "Badstugu"
-og jeg tenkte faktisk først;"det hørtes varmt ut"
(noe det forsåvidt var også, men ikke helt så det sto til navnet liksom...)
Vi fikk også servert 3 retters middag; spinatsuppe, kylling m/ris og salat, og sjokoladepudding.
Vi tok egentlig en ganske tidlig kveld, spesielt til å være meg, men tror dere jeg fikk sove? Neida...
Bare smålurer før jeg endelig sovna rundt 03.

Onsdag 11.08. var vi oppe rundt 8.30.
Vi måtte jo ha med oss frokosten så vi fikk smurt matpakke.
Så gjorde vi oss turklare. Ut på sur aldri sur!
Hadde valgt ut en 2,5 timers tur til Slæom. Tråkka avgårde rundt 11, tror jeg...
og vi gikk og gikk...
Etter en 3 timers tid lurte vi jo på om vi snart var framme.
Vi skulle visstnok komme til et vann, og når vi kom dit så var det ca 2-3km igjen.
Det vannet var nok over den toppen der... nei, den neste der da...nei, den der da...
Vi gikk og gikk, men fant jo ikke dette vannet. Hmm...
Klokka gikk og vi måtte snu for å rekke middagen kl 19
Vi var litt molefunkne fordi vi ikke hadde klart å gå en hel tur engang...
Men da vi var tilbake på Sota Sæter så leste jeg i brosjyren til Sota at vi faktisk hadde gått mer enn vi trodde...
Vi hadde jo faktisk gått 1,5 tur vi!!
Turen til Slæom på 2,5 timer var fra Mysubytta (ikke spør meg hvor de tar alle disse rare navnene fra.)
Vi gikk jo OGSÅ fra Sota til Mysubytta, som var 6km
Jammen ikke rart vi ikke rakk fram til Slæom.
Humøret steg, sure miner var jo forøvrig fullstendig fraværende på turen.
Så var det middag; Aspargessuppe, kalvestek og skogsbærkompott med kanelis
(trodde det var en helt ny is, men neida... de bare dynka isen i kanel. namnam uansett)
Etter middagen gikk vi tilbake til hytta og tok 80 spørsmål (eller noe sånt), skravla og lo en masse før vi krøp til køys.

Torsdag 12.08 fikk vi det KNALLfine været!
Siden jeg faktisk hadde lest i denne brosjyren om turene fra Sota, ble jeg utnevnt som reiseleder... (Noen ganger er det best å holde snavla altså :p)
Ingen av oss hadde noe lyst på noen lang tur, så jeg valgte den familievennlige ruta til Kollungen med bare 150 m stigning...
Jadda, de kom alle på en gang gitt.
Spiste mat og vimsa litt der oppe før vi gikk tilbake.
Vi var tidlig tilbake denne dagen, fikk dusja og satte oss ut i det fine været.
Vi skravla, kasta ball og lo.
Pappa lærte noe veldig viktig; Ikke nikk til ballen når du har solbriller på hodet!
Nok en knakende god middag; Blomkålsuppe, biff stroganof og svensk smuldrepai m blåbær og vaniljesaus.
Etterpå ble det flere spørsmål og mer latter :)
Vi har trimma lattermusklene godt på turen!

Fredag 13.08. kjører vi hjemover etter frokost og pakking.
Bestemmer oss for å kjøre over Valdresflya, for det er så mye fint å se. mhmmh
Vi så stort sett bare tåke eller regn...
Men morro hadde vi!
Og vi bruker laaang tid hjem:)

Takk for turen!

3 kommentarer:

  1. Tusen takk for kommentaren på bloggen min....
    Ja, det er stress med flytting.... Allikevel gleder jeg meg litt, for det tilhører jo litt rydding og kasting og da, he he....;-)
    Tusen takk for lykkeøskningen.... Skal nok gi deg en tilbakemelding om hvordan intervjuet går....;-)

    Høres virkelig ut for at du/dere har hatt en fin tur :-) Ikke noe er jo bedre enn det :-)))

    Ønsker deg en strålende søndag....;-)

    Klem

    SvarSlett
  2. Bare hyggelig og i lige måde:)

    Ja det er jo fordelen med flytting, man får rydda skikkelig:)
    Får se det positive i alt!

    Takk, ønsker deg en strålende søndag også:)

    SvarSlett
  3. Høres ut som en knakende fin tur :))

    *Klem*

    SvarSlett